Vi hjelper deg på veien inn i den nye studiehverdagen

Vi hjelper deg på veien inn i den nye studiehverdagen
Tekst & Foto: Malin Malmedal

Er det vanskelig å komme i gang med arbeidet, er det mangel på motivasjon nå som vi ikke kan gå bort til skolen å finne et fredelig grupperom eller sette seg i cafeen med  kaffe og en toast? 

Vi alle er forskjellige, så det er dessverre ikke sånn at en ting funker for oss alle. Derfor har vi spurt dere studenter om deres beste studietips:

1. Skrive små notater på post it lapper og pugge dem.

2. Bruke post it lapper til å dele opp pensumbøkene i kategorier som “ Må lære” og  “ lurt å lære” osv. 

3. Dele det opp i kategorier/bulker og fokusere på en av gangen, skriv notater ut fra hver kategori og samle alle notatene til slutt for å skrive en ferdigstilt tekst ut av alle notatene. 

4. Jeg lærer bedre når jeg skriver forhånd, men det blir ikke alltid like pent eller leselig. Så for dere med ipad og appel pencil anbefaler jeg appen nebo. Du kan skrive så stygt du bare vil og appen greier fortsatt å gjenkjenne ordene og med et dobbelttrykk har du fått en fin dataskreven skrift.  

5. Skrive lister over hva som må gjøres også krysse det ut etterhvert. 

6. Studietiden kan være stressende og det kan være viktig med pustepauser, derfor anbefaler jeg appen calm. 

7. Les igjennom oppgaven så tidlig som mulig, slik at du kan danne deg et inntrykk av hvor tidkrevende oppgaven er og kan planlegge deretter.

Notater med fargekode

8. Vær snill med deg selv, belønn deg selv etter en lang studieøkt.

9.  For notater anbefaler jeg verktøyet Notion. 

10. Sett av faste tidsperioder for å jobbe med studier, slik at du også kan prioritere venner og annet. 

11. 10 min prinsippet, hvis du setter deg ned å jobbe minst 10 min hver dag når du oftere målene dine.

12. Repeter det du har lært, med å lære det bort til andre.

13. Hjelp andre, med å hjelp andre hjelper du også deg selv med å bli enda bedre innen faget. 

14. Motivasjon

Kalender for planlegging

Men det er ikke alltid like lett med motivasjon, og det er kanskje enda vanskeligere å bli motivert i den nye hverdagen vår. Kanskje vi kan hjelpe akkurat deg med å tilrettelegge for en bedre studiehverdag. 

Koselige omgivelser

Hvis du sitter på hybelen din, og ser på rotet rundt deg og tenker på alt du burde gjøre så  blir det fort til at ingenting blir gjort. Derfor tror vi på at om du har det ryddig rundt deg og bruker litt tid på å ordne det koselig så eliminerer du en stressfaktor og kan flytte fokuset over på studiene. Rydd frem en arbeidsplass, bruk litt tid på å lage en god kaffe, smoothie, toast, skjære opp frukt eller noe annet du er veldig glad i. Plasser ut skrivesakene dine, notatblokken, laptopen og finn frem klart alt du har behov for. Vær snill med deg selv, gjør det koselig for deg selv også blir det fort mye hyggeligere å sitte å studere på det som ellers kanskje er veldig kjipt.  

Vær snill med deg selv

Ikke glem å vær snill med deg selv. Selv om du føler at du ikke får det til, selv om du føler at du ikke gjorde nok i dag så minn deg selv på og vær takknemlig for at du prøvde. Vær takknemlig for at du gjorde noe. Å være negativ og hard mot deg selv kan gjøre at det blir vanskeligere, det kan gjøre at du setter deg selv i en bås. Med negativitet blir problemene fort vanskeligere og det kan føles som om det ikke finnes noe løsning. Så alltid vær takknemlig for at i dag gjorde jeg noe, om det så var 10 minutter eller 1 time. Det å skape koselige omgivelser kan være en metode å være snill med deg selv på, tilrettelegge og planlegge studiehverdagen din kan være en metode å være snill med deg selv på. Å belønne deg selv for innsatsen du har gjort kan være en metode å være snill med deg selv. Og sette opp et mål, som: Når jeg har gjort så mye, så kan jeg se en ny episode av favorittserien min.  En metode å minne seg selv på å være snill med deg selv på, kan være å sette opp en takknemlighetsliste hvor du skriver ned minst 3 ting hver dag du er takknemlig for. Ved å minne deg selv på dette, å være snill med deg selv er det lettere å skape motivasjon og kanskje neste dag du studerer så for du gjort enda mer enn sist gang. 

En rød kopp med teksten 'Keep calm and carry on' sett gjennom et brille

Fokus 

Av og til blir det bare for mye, du setter deg ned, kjenner på følelsen av at du har så mye og gjøre og så lite tid. Du vet rett og slett ikke hvor du skal starte. Og det er tidkrevende og en motivasjons demper i seg selv. Derfor tror vi at det å planlegge, bruke en journal, kalender på telefonen og skrive opp dag for dag hva du skal fokusere på. Sett opp dagens fokus på forhånd så slipper du og sitte å rive av deg håret og spørre deg selv hvor du skal starte. 

Planlegging og organisering. 

Å ha alt under kontroll føles jo alltid bra, og samme gjelder vel kanskje studiene? Mer planlagt = mindre stress og tid spart, men hvordan skal vi gjøre det? Vel vi har utarbeidet en studie-planlegger for deg, som du kan ta inspirasjon fra eller laste ned og printe ut selv! 

Last ned malen her: studentmal

En mal som gir god oversikt over dagens mål

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.