Til deg som sliter med motivasjon

Til deg som sliter med motivasjon
Foto: Unsplash

Alle sliter med motivasjon iblant, og det er ikke annerledes for studenter. Dette vil tenne ilden i deg på nytt!

Lange dager med lesing, pugging, obligatoriske oppgaver og forelesninger som trekker alt av energi ut av oss, gjør at vi glemmer hvorfor vi er her. Motivasjonen synker mer og mer for hver dag, og noen ganger så forsvinner den dessverre helt. Men! Heldigvis kan vi innføre nye tiltak i hverdagen vår som holder oss mer motiverte.

SMARTe mål er kjent for noen, og nytt for andre. Dette er et verktøy som gjør at vi holder fokus og følger fremgangen vi har. Når du opplever fremgang vil du føle deg mye mer motivert, og du vil oppleve at det er mye lettere å faktisk nå målene dine. Så, hva er SMARTe mål?

S –Spesifikt

Målene dine må være spesifikke. Ingenting er for lite og ingenting er for stort, så lenge det fører deg i riktig retning. Spesifikke mål gjør at du vet hva du skal og kan legge en plan for hvordan å komme dit. Dette kan være alt fra å nå enkle mål som 5-minutters regelen (gjør en oppgave i 5 min, ikke mer), eller større mål som en A i et fag, eller til og med snitt for bachelor/master. Det som er viktig er å vite hva målene dine er, og å huske at de alltid kan endres. Sett delmål for de større målene du setter deg.

Ps. Skriv de ned!!! Ta de med deg, minn deg selv på målene dine ofte!

M – Målbart

Det må være målbart. At et mål er målbart betyr at det er mulig å følge progresjonen din mot målet ditt. Her er det viktig å sette milepæler som teller mot målet ditt, og at du har mange. Når du kommer til en slik milepæl så har du vært flink, du er nærmere målet ditt, og du fortjener en belønning. Her kan du bruke noen av de mindre målene du setter deg som milepæler.

Et mål mange av oss deler er å få en bachelorgrad. Vi kan måle dette ved å telle studiepoeng, og når vi er ferdige, så har vi tross alt en grad. Vi kan så dele dette inn i år, semester, måneder, uker og dager. Dersom du har et klart bilde uke til uke over hva du er nødt til å gjøre for å nå langtidsmålet ditt, oppnår ukesmålene, og husker å belønne deg selv nå du gjør det (med noe du faktisk har lyst på), så vil det være mye mer givende å putte inn tiden din.

A – Ansvarlig

Få andre til å holde deg ansvarlig for målene du setter deg. Fortell alle som vil høre og be dem følge deg opp på det. Vi skulle så gjerne likt å holde oss selv ansvarlige, men vi er ikke alltid like flinke selv om vi har gode intensjoner. Når andre spør deg om hvordan det går med målene dine vet du veldig fort om du yter det du har lovet deg selv eller ikke. Kanskje du har satt deg for store mål som ikke motiverer deg nok, eller du har møtt en vegg. Husk at det er lov å spørre om hjelp når du trenger det.

R – Realistisk

Det er viktig at vi ikke setter uoppnåelige mål, men heller små milepæler som bygger på et stort et. De må altså være realistiske. Det må være noe du kan oppnå, og du må ha en idé om hva som kreves for å nå det. Det er alltid lov å justere målene sine når man har mer erfaring i det man gjør, og vet bedre hva som skal til for å nå målene. Dersom du for øyeblikket jobber med skole noen få timer i uka på egenhånd, så er det ikke realistisk å sette seg mål som: «Jobbe 40 timer i uka fra neste uke». Det som er realistisk er å legge på en time eller to hver uke, starte med 15 min ekstra om dagen første uke, 20 min om dagen uke 2, 30 etter det. Mål tiden du jobber, og når du når målet ditt for dagen eller uka, så belønner du deg selv. Når du nå har nådd målet første gang kan du bygge på det ved å for eksempel bruke det som ukesmilepæle for et større mål.

T – Tidsramme

Hvis du ikke har et tidsperspektiv, er det vanskelig å holde seg fokusert og motivert. Vi er ekstremt lett distraherte, og søker lettest veg til et dopamin-rush. Sett mål med store, medium og små tidsrammer. Det å ha store mål delt i små biter med små tidsrammer gjør at du konstant treffer mål, bygger mestringsfølelse, og belønner deg selv for innsatsen du legger inn ofte. Dette er dopamin-rushet vi ser etter. Gjør deg selv avhengig!

Husk at dette er et verktøy, og som med alt, må vi øve for å bli bedre til å bruke det. Det viktigste verktøyet du har i verktøy kassa di er deg selv. Husk å vær snill mot deg selv. Skryt av, og belønn deg selv for når du prøver.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.