Stress i Juletida?

Stress i Juletida?
Bildet er et illustrasjonsbildet. Foto: Unsplash// Mel Pool

Det er 1. desember, som for veldig mange betyr starten på juletiden, en tid som veldig ofte ses på som en tid for å sitte inne mens det snør, tilbringe kvalitetstid med sine kjære, og planlegging av store middager og fester. Slik er det ikke for alle.

For andre ses det heller på som en tid hvor man er mer ensom enn noen gang, er mer stresset, og fryser mer.

Med grått vær, stadig kortere dager og det enorme presset med å gjøre juletiden til en fin en, er det veldig lett å ikke klare å se alt det fine i juletiden. Med dette årets utfordringer satt på toppen av det hele, er det mange som antagelig vil være mer triste og ensomme i år enn før. 

Allikevel finnes det måter som kan gjøre juletiden litt enklere for enhver, og noen av disse tipsene er samlet her.

Søvn og Mosjon

Søvn har en stor påvirkning på både den mentale og den fysiske helsen din. Om du ikke får nok søvn, kan du oppleve å bli irritabel, stresset, nervøs og generelt å føle at du har hatt en dårlig dag. Men selvfølgelig er det ikke så lett som bare å si “ha en god døgnrytme”. 

Noe som kan hjelpe, er å prøve å gå ut en tur om dagen mens det er lyst. I tillegg til at du får absorbert dagslys, vil du også få frisk luft og litt mosjon, som også er faktorer som hjelper deg å sove på kvelden. 

Om du ikke liker å gå turer på måfå, kan du jo prøve en ny tursti, eller du kan ta med deg kameraet og ta noen fine bilder, prøve ut stolpejakt eller finne et interaktivt spill hvor du må gå (for eksempel Pokémon Go for Pokémon fans, eller Harry Potter: Wizards Unite for Harry Potter fans). Hvis du eller noen du kjenner har en hund, kan du jo alltids gå med dem også, eller hvis du har en jobb som er i nærheten, prøv kanskje å gå til og fra jobb istedenfor å kjøre.

Slapp av

Med alt julen bringer, er også stress blant dem. Mye skal ordnes og fikses og organiseres, og dette bidrar veldig ofte til en ekstra stressende måned. Om du er en av dem som løper mye rundt og stresser, er det en ting å si: slapp av. 

Prøv å komme opp med små rutiner, eller tider hvor du kun slapper av. Juletiden er full av tradisjoner som du kan bruke til å slappe av. Kanskje du ikke tar telefoner etter klokka seks, eller kanskje du tar to timer hver søndag for å feire advent ved å drikke kakao og se på TV. Det er mye lettere å takle stress om du har muligheter til å slappe av, og normalt vil du også sove bedre om du ikke går til sengs full av stress og angst. 

Nyt de øyeblikkene du får

Muligens litt klisjé og repetitivt, men prøv å nyt de gode øyeblikkene du får. Kanskje dette er noe stort som at du med suksess har klart å planlegge jula, eller noe så lite som at du fikk fem minutter ute i sola. 

Jula er full av stress og desember-måneden flyr ofte forbi, derfor er det viktig å prøve å ta tak i de øyeblikkene man har før de forsvinner inn i et nytt år med nye utfordringer. 

Lykke til i desember, og god jul!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.