Hvordan være din egen bestevenn under lockdown

Hvordan være din egen bestevenn under lockdown

Vi har kommet inn i et nytt år. Med en pandemi, og en ny mutasjonssmitte, er det bekymringer rundt vår psykiske helse, og det sosiale blant oss studenter.  Hvordan holder vi fast på den sosiale kontakten vår, og samtidig tar vare på vår egen psykiske helse i denne tida? Her er noen tips til hvordan vi kan gjøre det.  

I tillegg til Coronaviruset , så har det blitt informert at det dessverre har dukket opp et mutert virus, som har blitt påvist i flere kommuner i Østfold. Midt oppi alt det her, merker jeg at jeg blir bekymra for alle sin mentale helse.

 Denne Pandemien har ført til store konsekvenser for vår psykiske helse, men hvor langt skal det her egentlig gå?

For å stoppe og senke smitten, så har det blitt iverksatt tiltak. Smitteverns-reglene er viktige å holde fast på. Å holde 1 meteren, holde seg hjemme om man er syk, og å opprettholde god håndhygiene har vært noen av rådene for å stoppe smitten. Med tanke på det sosiale så stiller jeg spørsmålet: Men hva med det sosiale blant oss studenter?  Og hva gjør vi for å ta vare på vår egen mentale helse?

Det finnes en app som heter: Houseparty, som er en sosial nettverkstjeneste hvor du kan Facetime med flere personer av gangen.

Her kan dere blant annet synge karaoke eller spille UNO sammen. En annen videochattetjeneste er Zoom. Her kan du snakke med en venninne, en kamerat eller flere personer av gangen. Så hvorfor ikke starte uka si en morgen med å spise frokost med venninna di, kameraten din eller kollegaene dine? Dette er en god start med å begynne uka si på, samtidig som det er et godt tiltak for å forebygge ensomhet, samtidig som det er sosialt, og at du tar vare på din egen psykiske helse

Se de som står utenfor  

Jeg har også noe å legge til. I denne tiden er det viktig å se hverandre, og da tenker jeg også på de som står utenfor. Det er dessverre ikke alle som har noen å ringe eller å tekste, så hvis du ser en som kanskje ikke har det så greit, eller en i klassen eller en person som ikke pleier å bli invitert på Zoom, eller andre sosiale ting, så ta dem med. Inkluder dem. Vær den personen som du ønsker at du selv vil møte i hverdagen, og å være venn med.

 Det er viktig at vi alle ser oss rundt, og ser hverandre, men er det også en ting jeg har erfart selv i denne pandemien, så er det viktig å være sin egen bestevenn. Personen du er med deg selv for resten av livet er deg selv, og derfor er det også viktig å ta vare på seg selv og være sin egen kamerat.

Finn lykken i deg selv, fordi nå er du mye med deg selv, og da kan du grave dypt inni ting som du synes er utfordrende, eller ting som har gjort deg lykkelig, og du kan bli bedre kjent med deg selv. Å gi seg selv omsorg er viktig for å styrke vår psykiske helse, og når du har det bra, blir det lettere å takle utfordringer, og det blir enklere å være der for andre.  Men hvordan tar man vare på seg selv?

Noen aktiviteter som du kan holde på med , og som kan ta vare på din psykiske helse kan for eksempel være

  • Å lage ansiktsmaske
  • Gå seg en tur
Bildet fra da jeg gikk en tur i Fredrikstad. FOTO:Celina Engen

  • Lese bok  
  • Ringe en venn
  • Se på en dokumentar om noe du ønsker å fordype deg mer i.
  • Yoga
  • Høre på musikk

Avslutningsvis vil jeg si til alle dere der ute, og til dere som leser dette,  hvor viktige dere, og hvor viktige deres psykiske helse er. Det er hjelp og få.  Vi skal klare det her sammen.

Trenger du noen å snakke med?

Hjelpetelefonen  116 123 eller skrivetjeneste/Chat www.sidetmedord.no

Siø Råd  og Helse https://www.siost.hiof.no/r%c3%a5d-og-helse/bestill-time

Fredrikstadhjelpa: 474 79 847

Nødetater dersom det er akutt: 113

Legevakt: 116117 

Kirkens SOS Hjelpetelefon: 22400040

HUSK! Dette er gratis, og det er ikke farlig å ta kontakt – de har taushetsplik.

Hva gjør du for å ta vare på den psykiske helsa di, og det sosiale i denne pandemien?

Ta vare ❤

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.