Digital Undervisning i Kreative Fag

Digital Undervisning i Kreative Fag

3. januar ble det klart at det ville bli digital undervisning for alle universiteter og høgskoler hvert fall fram til neste pressekonferanse. Men hva gjør man når undervisning som ikke er ment å være digitalt senker kvaliteten på læringsutbyttet?

Søndag 3. januar holdt regjeringen en pressekonferanse om smitte-situasjonen i Norge, og hvilke tiltak de ville iverksette fra og med den mandagen, 4. januar. Blant mange forskjellige tiltak og anbefalinger, ble det også sagt at studenter helst skulle holde seg der de hadde vært i julen, slik at de ikke trengte å reise mye. Med dette ble det også sagt at all undervisning skulle skje digitalt. 

De fleste av oss er nå veldig kjent med digital undervisning. Det er om noen få måneder et helt år siden vi først måtte laste ned Zoom og bli kjent med hvordan det fungerer. Mange har funnet måter å få det til å fungere på, selv om det kanskje ikke er deres foretrukne måte å lære på, og andre har trivdes og gjort det bedre med digital undervisning. 

Men ikke alle fag er ment for digital undervisning, og noen fag kan virkelig lide når det ikke er mulig å møtes fysisk, da spesielt mer kreative fag. 

Digital undervisning i kreative fag

Et eksempel på et slikt fag er Videoproduksjon, som var et fag høsten 2020 på Høgskolen i Østfold, Halden. Alle arbeidsoppgavene i dette faget bestod av gruppearbeid, og veldig ofte arbeid hvor man måtte møte opp fysisk. Å lage videoer krever tross alt flere personer; noen til å være skuespiller, noen til å fikse lyd, noen til å filme, noen til å redigere. Og selv om det er relativt greit å gjøre redigering alene, er det noe vanskeligere å filme en video med alle disse komponentene uten at personer skal møtes eller være i nærheten av hverandre. På grunn av disse utfordringene, ble kvaliteten på undervisningen, på produktene som ble produsert, og dermed også læringsutbyttet senket. 

Slik kunne det sett ut tidligere med gruppearbeid

Et annet eksempel fra denne våren er faget Grafisk Design. Det er et fag som krever mye kreativitet, i tillegg til at man skal lære seg mange nye og kompliserte programmer. Dette skal man klare når man er hjemme hos foreldre, søsken, eller kanskje isolert alene hjemme. Å prøve å følge en undervisning som viser hvordan man bruker et program på laptop, uten at man ser hva læreren gjør på tastaturet, eller å finne kreativitet og nye løsninger når man sitter innenfor de samme fire veggene dag for dag er ikke enkelt. 

Nå som vaksineringen er i gang, kan vi begynne å se framover mot en mer normal student hverdag, selv om den fortsatt er en stund unna. Dette semesteret må vi nok klare oss med mer kombinert undervisning, som også betyr at vi må fortsette å tilpasse oss. Mange vil nok merke som i fjor at fag er vanskeligere, og kanskje vil karakterer ikke være helt på topp. Til tross for dette, må vi holde på håpet, og huske at vi ikke er alene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.